Tuesday, June 5, 2007

Mencari jalan untuk melakukan ketaatan

(Pic) my beloved son: ILHAMI
................................

Assalamualaikum wbt.

WELCOME / SELAMAT DATANG

Terima kasih kerana melawat web-blog saya



Basyirah bt Ghazali
Artikel pilihan saya untuk komentar bersama...
....................................
Mencari jalan untuk melakukan ketaatan

WAHAI orang-orang yang beriman! Bertakwalah kepada Allah dan carilah jalan yang boleh menyampaikan kepada-Nya (dengan mematuhi perintah-Nya dan meninggalkan larangan-Nya): dan berjuanglah pada jalan Allah (untuk menegakkan Islam) supaya kamu beroleh kejayaan. (al-Maidah: 35)

ISLAM tertegak bukan di atas retorik dan omongan kosong, tetapi ia perlu diamalkan dan diusahakan untuk dilaksanakan dalam semua bentuk sistem kehidupan. Tanggungjawab inilah telah dilakukan dengan jayanya oleh generasi sahabat, mereka bersungguh-sungguh mencari jalan, mencari alternatif sungguhpun di sana ada masalah dan ujian, mereka tetap berusaha, mereka tidak mudah menyerah kalah dan berputus asa.

Sikap inilah harus ada pada diri umat Islam sekarang, kita faham bahawa untuk melaksanakan Islam dalam semua ruang lingkup kehidupan itu adalah wajib, maka kita harus berusaha melaksanakannya. Mungkin di sana ada ujian dan halangan, tetapi janganlah kerana ujian dan halangan, kita menyerah kalah dan berputus asa.
Oleh itu, menjana diri untuk bertaqwa, muhasabah dan muraqabah adalah ciri-ciri orang yang beriman sebagaimana saranan ayat ini, orang yang beriman di samping menjana dirinya untuk bertakwa, dia juga sentiasa ada sifat untuk berusaha, gigih, tekun mencari jalan, mencari perkara yang boleh menghubungkan diri dengan Allah s.w.t. Mereka harus berfikir, merancang dan melaksanakan segala program dan aktiviti yang boleh mendekatkan diri dan orang lain dengan Allah s.w.t.

Inilah tanggungjawab kita yang bergelar umat Islam, sebagaimana satu riwayat daripada Ibnu Abbas maksudnya: “Hendaklah kamu mencari jalan yang menyampaikan kamu kepada-Nya” ialah carilah hajat untuk kamu kemukakan kepada Allah, kerana ketika manusia itu berkehendak kepada Allah dan ketika mereka memohon sesuatu hajat kepada Allah, maka di waktu itu mereka berada di dalam kedudukan 'Ubudiah yang betul di hadapan Rububiah, iaitu berada di dalam posisi yang paling baik dan paling dekat dengan kejayaan dan keuntungan.

ORANG yang berjaya adalah mereka yang mengorbankan seluruh hidupnya untuk Allah s.w.t. dan Rasul-Nya, berkorban dalam apa jua lapangan kehidupan semata-mata untuk mencari Redha-Nya. Mereka bekerja, beraktiviti, berprogram dalam usaha mendekatkan diri dengan Allah. Mereka sentiasa meningkatkan kualiti diri untuk bertakwa kepada Allah, berusaha mencari jalan dan penyelesaian di atas segala ujian dan kesulitan yang dihadapi.


No comments: